Het begint met een droom
Om Nederlandse ondernemers een stapje vooruit te helpen in het realiseren van internationale dromen hebben we een uitgebreid selectie van landen blogs met tips over hoe om te gaan met taal- en cultuurverschillen.
Introductie
Voor het Nederlandse bedrijfsleven biedt heeft Amerika nog steeds een grote aantrekkingskracht. Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden.
West-Europa en Amerika lijken qua cultuur ogenschijnlijk veel op elkaar. Veel Nederlandse ondernemers denken dan ook dat de Verenigde Staten een markt is waar je makkelijk zaken kunt doen. Dat klopt voor een deel; bereikbaarheid is goed, taal is vaak niet zo’n probleem en Amerika is een land waar je vrij makkelijk je weg vindt. Er zijn echter verschillen die ervoor kunnen zorgen dat u de deal met een Amerikaan toch niet rond krijgt, dit heeft te maken met de Amerikaanse gewoonten en gebruiken. We geven u een aantal tips voor als u zaken doet met Amerikanen of van plan bent om dat te gaan doen.
Bedrijfscultuur en Organisatiecultuur
Amerikanen hebben een vlotte, joviale manier van zakendoen. Tijdens een gesprek gebruikt men al snel elkaars voornaam, zelfs tussen ondergeschikten en managers. Over het algemeen gebruiken ze geen academische titels, behalve voor artsen. Humor is belangrijk, maar maak geen grappen over onderwerpen als religie, politiek en rassen. Maar ondanks de ontspannen en joviale houding zijn Amerikaanse partners vaak zeer nuchter en zakelijk. Spreek dus duidelijke taal. Langdradige, indirecte of vage verhalen / antwoorden kunnen worden geïnterpreteerd als onoprecht. Amerikanen houden ervan snel tot he point te komen. ‘Time is money’ is een opvatting die ze vaak letterlijk nemen.
Grote organisaties in Amerika kennen geen platte organisatiestructuur. Werkgevers stellen enige vorm van meedenken doorgaans wel op prijs, maar nemen uiteindelijk zelf de beslissingen. Zij dragen tenslotte alle verantwoordelijkheid en worden hier ook op afgerekend. Een andere oorzaak voor hun afwachtende en risicomijdende houding, is dat Amerikaanse werknemers makkelijker ontslagen kunnen worden dan Nederlandse. Bedenk ook dat onze zelfstandige manier van denken en werken beslist geen internationale maatstaf is.
Resultaat en afspraken maken
In Amerika tellen resultaten. Zowel bij het zakendoen als bij een sollicitatie, is het belangrijk om uzelf en uw prestaties te verkopen. Met bescheidenheid krijgt u geen nieuwe opdracht of een baan. De VS is een korte termijn georiënteerde cultuur. Dat betekent dat de resultaten van dit jaar belangrijker zijn dan die van over tien jaar. Korte termijn strategieën leggen meer gewicht in de schaal dan overwegingen voor de langere termijn.
Face-to-face ontmoetingen zijn een belangrijk onderdeel van het zakendoen in de Verenigde Staten. Bevestig afspraken altijd de dag van tevoren en kom op tijd of bij voorkeur iets te vroeg. Amerikanen zijn stipt en nauwgezet. Kom niet onaangekondigd.
Punctualiteit is ook bij leveranties een absolute must. Bij vertraging geldt een beroep op overmacht veelal als een onaanvaardbaar excuus.
De werkdagen in Amerika duren doorgaans langer dan in Europa. Een ontbijtsessie om zeven uur is net zo gewoon als een zakendiner om acht uur ´s avonds. Amerikanen hebben daarnaast ook minder vakantiedagen dan Europeanen.
Contracten en afspraken
De Amerikaanse regelgeving werkt anders dan de Nederlandse wet en een mondelinge overeenkomst is in de meeste gevallen niet bindend. In de Verenigde Staten is een overeenkomst pas rechtsgeldig als deze op papier is gezet en ondertekend is.
Toezeggingen worden in contracten zeer formeel en gedetailleerd uitgewerkt. Alle financiële afspraken worden routinematig vastgelegd in gedetailleerde, bindende contracten, opgesteld door gespecialiseerde advocaten. Vergeet niet om de kleine lettertjes goed door te lezen. Nog beter is om dit door een advocaat te laten doen. Spel namen en titels correct als u een contract opstelt.
Ondernemers die de overstap wagen naar the land of the opportunities worden vaak overvallen door de juridische daadkracht van de tegenpartij.
Een relatie komt langzaam tot stand door een groeiend vertrouwen en door elkaar wat te gunnen. Het maken van persoonlijk contact met je partners is cruciaal wanneer je zaken wilt doen. Een goede voorbereiding, kennis van zaken en de juiste contacten hebben of weten te vinden, is van groot belang.
Omgangsvormen
De Amerikaanse omgangsvormen zijn ook iets anders dan in Nederland. Als u bijvoorbeeld in gezelschap bent en u komt een andere bekende tegen, dan is het gebruikelijk om uw gezelschap kort te introduceren bij de ander. Gebruik altijd titels wanneer u iemand anders introduceert en vertel kort wat die ander doet of waar u die ander van kent. Het is erg onvriendelijk om uw gezelschap niet in uw vluchtige ontmoeting te betrekken.
Daarnaast zijn Amerikanen heel complimenteus. Bedankjes en verontschuldigingen gaan over en weer tijdens een gesprek. Veel Nederlanders geven veel te weinig complimenten of vergeten hun dank uit te spreken wanneer ze met Amerikanen zakendoen. Om een goede indruk te maken, kan een Nederlander niet vaak genoeg “Thank you” of “Please” gebruiken tijdens conversaties met Amerikanen.
Kleding en presentatie
Amerikaanse ondernemers zijn vaak formeel gekleed; een pak voor heren en een mantelpakje voor dames. U hoeft zich niet per se formeel te kleden, maar zorg er wel voor dat u er verzorgd uitziet. Een goede presentatie van uzelf en uw bedrijf is belangrijk. Stel uzelf voor met een stevige handdruk en een vriendelijke glimlach.
Amerikanen gebruiken de vraag: “How are you?” om het ijs te breken en een gesprekje te beginnen. Het enige antwoord op deze vraag is: “Fine, thank you.” Een wedervraag is gewenst, maar niet noodzakelijk. Hierna kan er op de zaken over worden gegaan.
Taal
Nederlanders spreken over het algemeen behoorlijk Engels, maar woorden en gebaren kunnen gemakkelijk verkeerd worden geïnterpreteerd. Vindt een Amerikaan uw idee bijvoorbeeld 'interesting', dan bedoelt hij eigenlijk 'slecht'. Daarom is het verstandig om na een gesprek nog even te checken of u elkaar echt goed heeft begrepen. Ook belangrijk om te weten is dat stilte voor een Amerikaan allesbehalve comfortabel is. Blijf dus praten of laat uw Amerikaanse gesprekspartner weten dat u even nadenkt over wat hij gezegd heeft. Anders denkt hij misschien dat u hem niet begrepen hebt of dat u het niet met hem eens bent. Spreek in aanwezigheid van Amerikanen steeds in de Engelse taal, ook als u even communiceert met andere Nederlanders.
Het Amerikaans-Engels verschilt op veel punten van het Britse Engels. Wees op misverstanden voorbereid en probeer deze te voorkomen. Meer tips hierover leest u in onze blog.
Nog een laatste tip: Naast Engels wordt in de Verenigde Staten steeds meer Spaans gesproken en is het soms noodzakelijk om bijvoorbeeld websiteteksten, arbeidscontracten, leveringsvoorwaarden of gebruiksaanwijzingen in het Spaans op te stellen.
Taaltraining
Belangrijk is om te investeren in persoonlijke relaties en kennis van taal en cultuur. Wilt u zaken gaan doen met een bedrijf in Amerika, dan is het zinvol te achterhalen welke taal gangbaar is in de markt die u wilt gaan bedienen. Interlect verzorgt zakelijke taaltrainingen op maat in onder andere het Portugees, Spaans, Frans, Duits en Engels. Voor meer informatie over onze zakelijke taaltrainingen op maat neemt u contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op 085-40 17 825. U kunt ook direct een offerte opvragen.