Succes zit vaak in de details
Om Nederlandse ondernemers een stapje vooruit te helpen in het realiseren van internationale dromen hebben we een uitgebreid selectie van landen blogs met tips over hoe om te gaan met taal- en cultuurverschillen.
Introductie
Met ongeveer 61 miljoen consumenten is Italië een belangrijke afzetmarkt. Uw eerste stappen op een nieuwe markt beginnen met een grondige voorbereiding en een goed plan. Het land bestaat uit 20 autonome regio’s met grote regionale verschillen. In de ene regio kan een bepaald product succesvol zijn en in een andere regio niet. In het noorden is de beste landbouwgrond te vinden en vindt je er de belangrijkste haven (Genua).
Sinds de vijftiger jaren probeert de overheid de economie in het zuiden te stimuleren met ontwikkelingsfondsen. De belangrijkste exportproducten voor Italië zijn: textiel, metalen, machines, motorvoertuigen en chemische producten. Het toerisme is ook een belangrijke bron van inkomsten. De belangrijkste handelspartners zijn voor Italië, Duitsland, Frankrijk, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.
Omgangsvormen
Er zijn veel cultuurverschillen tussen Nederland en Italië. Nederlanders kunnen zakendoen op papier en telefonisch. Zakendoen in Italië werkt net iets anders. Er worden geen zaken gedaan met bedrijven maar met personen. Er moet een vertrouwensbasis zijn met hun zakenpartners; is deze er niet dan kunt u het zakendoen wel vergeten. Bij een eerste zakelijk contact vinden Italianen een persoonlijke kennismaking belangrijk. Iets om rekening mee te houden.
Natuurlijk is het belangrijk bij het zakendoen in Italië dat u goed voor de dag komt. Het is uit den boze om vrijetijdskleding te dragen zowel bij mannen als bij vrouwen. De Italiaan weet verzorgde, soms modieuze kleding te waarderen: kleding van goede kwaliteit en snit waarbij pak, hemd, das, schoenen en sokken op elkaar zijn afgestemd.
Bedrijfscultuur
De economie van Italië is groot geworden en kenmerkt zich door een groot aantal mkb-bedrijven die vanouds vooral actief zijn in de maakindustrie. Veel van deze bedrijven zijn echte familiebedrijven en er heerst een strenge hiërarchie. Il padrone, de baas van het bedrijf heeft de touwtjes in handen, regelt en beslist alles. Delegeren en medezeggenschap van andere werknemers is er vaak niet bij. Het is ook een hele kunst in contact te komen met de juiste persoon: diegene die een beslissingsmandaat heeft. In het Italiaanse bedrijfsleven bevinden zich weinig vrouwen in een leidinggevende functie. Succesvolle vrouwen vindt je veelal in de mode-, kunst- of cosmetica-industrie.
Zakelijke ontmoetingen
Neem er de tijd voor. Geduld is een schone zaak. Bij een eerste kennismaking zullen uw Italiaanse zakenpartners praten over hun familie, sport, vakantie, gastronomie, Italiaanse cultuur, voetbal en politiek. Italianen horen graag een compliment over hun land. Onderwerpen die beter vermeden kunnen worden zijn de maffia, de afvalproblematiek rond Napels, de Tweede Wereldoorlog en het Nederlandse beleid inzake drugs, euthanasie, abortus en prostitutie.
Indien u een relatiegeschenk wilt aanbieden moet dit wel een bepaalde uitstraling hebben bijvoorbeeld een origineel geschenk in een decoratieve verpakking. Het is gebruikelijk om de gesprekspartner een visitekaartje te overhandigen. Bij voorkeur zijn de kaartjes in het Italiaans gedrukt.
Taal
Niet alle Italianen spreken Engels en de taal kan daardoor bij het zakendoen in Italië een groot obstakel zijn. De oudere generatie Italianen heeft vaak Frans als vreemde taal gehad op school, waardoor zij deze taal beter beheersen dan het Engels. Verstandig is het om bij een eerste kennismaking met een Italiaans bedrijf iemand bij u te hebben die de Italiaanse spreekt.
Taaltraining
Belangrijk is om te investeren in persoonlijke relaties en kennis van taal en cultuur. Wilt u zaken gaan doen met een bedrijf in Italië, dan is het zinvol te achterhalen welke taal gangbaar is in de markt die u wilt gaan bedienen. Interlect verzorgt zakelijke taaltrainingen op maat in onder andere het Italiaans, Frans, Duits en Engels. Voor meer informatie over bijvoorbeeld onze zakelijke taaltraining Engels neemt u contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op 085-40 17 825. U kunt ook direct een offerte opvragen.