Blog

Tips voor zaken doen in Spanje

Offerte

Een goede voorbereiding is het halve werk

Om Nederlandse ondernemers een stapje vooruit te helpen in het realiseren van internationale dromen hebben we een uitgebreid selectie van landen blogs met tips over hoe om te gaan met taal- en cultuurverschillen.

Introductie

Indien u plannen heeft om zaken te gaan doen in Spanje is het belangrijk om u goed in de cultuur van de Spaanse zakenpartners te verdiepen. De internationale concurrentie in Spanje is groot en ook de Spaanse zakencultuur verschilt met die van Nederland. Binnen Spanje zijn er regionale verschillen, regels en gebruiken. Er is een groot verschil tussen het Noorden en Zuiden van Spanje. In het zuiden is men wat gemoedelijker en toegankelijker terwijl het noorden veel zakelijker en gedisciplineerder is. Bereid u dus goed voor en neem vooral de tijd.

Omgangsvormen

Investeren in een goede persoonlijke relatie met uw zakenpartners is erg belangrijk. Draag de juiste kleding om een goede indruk achter te laten; een net kostuum is gebruikelijk. Vrouwen dragen ook business kostuums of blouses en bescheiden rokken verfijnd met mooie accessoires.

De Spanjaard weet modieuze kleding te waarderen: kleding van goede kwaliteit en snit waarbij pak, hemd, das, schoenen en sokken op elkaar zijn afgestemd. Spanjaarden begroeten elkaar met twee kussen. In het zakenleven kan dit zeker niet. Geef uw zakenpartner een krachtige handdruk en kijk hem recht aan.

Bedrijfscultuur

Spanjaarden zijn geen mensen van de klok maar zorg ervoor dat u zelf altijd op tijd voor uw afspraak bent. Het is van belang dat u de gesprekken voert met de juiste personen. Investeren in een goede persoonlijke relatie is heel belangrijk en evenals het opbouwen en onderhouden van netwerken. Nederlanders komen direct ter zake, Spanjaarden willen iemand eerst beter leren kennen. Ze communiceren overdreven en theatraal. Ook het gebruik van lichaamstaal is niet ongebruikelijk maar voor de Spanjaard belangrijk om zijn boodschap kracht bij te zetten.

Zakelijke afspraken vinden vaak plaats tijdens de lunch die wel twee tot drie uur kan duren. Tijdens deze lunches zullen uw Spaanse zakenpartners praten over hun hun privé-leven, sport, vakantie, gastronomie, Spaanse cultuur en natuurlijk voetbal. Ben zelf ook open daarmee leert u elkaar beter kennen. Daarom is het ook aan te raden om de Spaanse taal te spreken.

Kredietwaardigheid

Er heerst binnen de Spaanse een sterkte hiërarchische cultuur en vele mensen beslissen mee voordat een contract definitief wordt. Houdt in uw cash flow ook rekening met lange termijnbetalingen van wel 50 tot 60 dagen. Het is aan te bevelen om een kredietverzekering af te sluiten en check de kredietwaardigheid van uw Spaanse zakenpartners.

Onderhandelingen en taal

Niet alle Spanjaarden spreken Engels en de taal kan daardoor bij het zakendoen in Spanje een groot obstakel zijn. Beheersing van de Spaanse taal is essentieel. Agenda´s worden in Spanje nauwelijks gebruikt en het is dan ook belangrijk om een gemaakte afspraak altijd telefonisch te bevestigen. Volg een geschreven bericht altijd op met een telefoontje of bezoek om zaken te bespreken. De aanhouder wint.

Visietekaartje

Het is erg normaal om dan ook direct visitekaartjes uit te delen. De essentiële onderdelen van uw visitekaartje zijn natuurlijk je volledige naam en functie. Mocht u echt indruk willen maken kunt u ervoor zorgen dat al uw informatie op de achterkant in het Spaans is vertaald.

Offerte aanvragen

Voor meer informatie, neemt u contact op 085 40 17 825 , vul onderstaande contactformulier in of vraag direct een offerte bij ons aan.